Obnovení základní vojenské služby
Má kritika poměrů v AČR a z ní vyplývající cíle mého prezidentského volebního programu.
Má kritika poměrů v AČR a z ní vyplývající cíle mého prezidentského volebního programu.
Jako člen Aktivních záloh (dobrovolných) od jejich založení v roce 2004 jsem postupně dosáhl hodnosti nadrotmistra. Skrze tuto praporčickou hodnost a zařazení mám velmi dobrý přehled o vztazích a procesech uvnitř armády, neboť praporčické hodnosti prolínají celou strukturou armády od zástupců čet až po spolupráci s generály, a často jsou to právě praporčíci, kteří vědí často lépe než sami generálové jak dané úkoly nakonec reálně splnit. Přestože nepřeceňuji své armádní zkušenosti a znalosti, tak mám zcela jistě velký kredit právě v tom, že dokážu vidět armádu jak ze vnitř a zdola, tak z vnějšku a nejsem na ni ekonomicky ani kariérně závislý. Mohu tedy v obecné rovině říkat vše, co jsem sám viděl a zažil, nebo to, co jsem se od profesionálních vojáků a občanských zaměstnanců různých jednotek a zařízení dozvěděl (aniž bych kohokoliv z nich ohrozil nebo vyzradil něco, co by už naši spojenci či potenciální protivníci dávno nevěděli). Má kritika poměrů v AČR a z ní vyplývající cíle mého prezidentského volebního programu sice nepochybně povedou ke konci mé dvacetileté kariéry v AZ, ale přece každý skutečný voják musí být připraven obětovat i svůj život, natož vojenskou kariéru (byť dvacetiletou) pro vlast – v tomto případě za záchranu jednotlivých schopností i samotné obranyschopnosti AČR vůči politikům.
Na začátku toho všeho se však musíme, ptát co a k čemu nám armáda je, a co má být jejím posláním? Co má splňovat a jaký je její úkol v době míru a jaký je její úkol v době války nebo katastrof? Následně je důležité si odpovědět, co armáda potřebuje, aby tyto různé úkoly za různých situací splnila?
Jednoduchá definice armády může být, že armáda je nástroj státu, pro případ, že vše ostatní selže. Armáda je primárně určena pro případy, které vyžadují okamžité a rozhodné jednání s cílem minimalizovat škody na majetku a životech obyvatelstva svého vlastního státu a to jak v době války (konvenční, hybridní, terorismus…), tak i v době různých katastrof (pandemie, povodně, sucho, požáry, zemětřesení…). Přičemž o rozsahu a požití tohoto nástroje (armády) rozhoduje prezident, vláda a parlament dle ústavy země. Rozhodnutí nepoužít nástroj, není selháním nástroje (Mnichov 1938). V době klidu a míru má armáda jako celek dělat osvětu k civilnímu obyvatelstvu, vytvářet a aktualizovat koncepci rozvoje, udržovat a obnovovat zdroje (materiální, finanční, lidské) a specifickým způsobem vzdělávat část obyvatelstva pro případ krizí.
Aby armáda mohla dosáhnout svého poslání, musí mít odpovídající funkční strukturu, standardizované procesy, dlouhodobou koncepci rozvoje, drilované schopnosti, stabilní zázemí, zdravou sebedůvěru a důvěru obyvatelstva a dostatečné zdroje (materiální, lidské a finanční). Na všech těchto položkách vojáci a civilní zaměstnanci AČR přirozeně a kontinuálně pracují, avšak je spousta věcí, které pokulhávají, protože je sami vojáci ovlivnit nemohou a politická moc jim dlouhodobě nepřikládá dostatečnou váhu. Myslím, že je důležité mít prezidenta, který jako nejvyšší velitel ozbrojených sil armádě rozumí, zná armádu zevnitř, naslouchá i řadovým vojákům a dokáže vládu a parlament usměrňovat k smysluplnému, odpovědnému a dlouhodobému rozvoji armády, aniž by si nechal od politiků, kteří často neabsolvovali ani základní vojenskou službu vykládat nesmysly. Koncepce naší armády musí dlouhodobě zohledňovat celkové možnosti a potřeby našeho státu, jakož i naše závazky vůči NATO, EU a OSN.
Dle nejen mého názoru je v naší armádě největším problémem absence jakékoliv dlouhodobé koncepce rozvoje armády, stabilní zázemí a dostatečné a dlouhodobě předvídatelné zdroje. Celková politická neschopnost dát naší armádě nějaké skutečné dlouhodobé jistoty a perspektivy vede už třicet let k její neustálé celkové degradaci a postupné ztrátě schopností.
Jednou z dnes již prakticky ztracených schopností AČR je schopnost rozsáhlejší mobilizace v případě ohrožení státu nebo válečného stavu. Naše armáda nemá na provedení mobilizace dostatek nemovitostí, techniky, výzbroje, výstroje, finančních prostředků, ani lidí v činné službě, ale především nemá vůbec žádný přehled o obyvatelstvu (zrušené odvody) a o vojácích, kteří již absolvovali základní vojenský výcvik a jsou administrativně zařazováni do mobilizačních stavů (zrušení nebo nevyžadování povinnosti hlásit změny). Aplikace principů tzv. rozumné dostatečnosti a odložené potřeby při minimalizaci nákladů, (tzn. udržování veškerých zásob na nízké úrovni s předpokladem, že vždy bude dost času jednotlivé položky vysoutěžit a tím je za rozumnou cenu dovést nebo vyrobit) stejně jako předpoklad, že vláda bude schopná přijmout rychlá a promyšlená mimořádná opatření ještě před vyhlášením stavu ohrožení státu a válečného stavu, načež AČR bude na to všechno schopna v krátkém čase, v plném rozsahu a na všech potřebných úrovních adekvátně reagovat a splnit tak všechny své úkoly - jsou představy naivního idealismu, které nás mohou ve svých důsledcích stát i samotnou existenci. Proto je cílem mého prezidentského volebního programu mimo jiné upozornit na katastrofální poměry v naší armádě způsobené politiky a začít s tím něco dělat.
Mé zkušenosti a postřehy jsem transformoval v konkrétní cíle, které bych chtěl v oblasti armády prosazovat:
Podpořte mě a Československo svým podpisem v petičním archu a dejme si šanci na diskuzi.
Stáhnout podpisový arch